Over ons

Over John

Ik ben John Bonné, zelfstandig instructeur BHV en EHBO. Na jarenlange gewerkt te hebben in de retail uiteindelijk mijn eigen hart gevolgd. Hulpverlening aan mensen is mijn ding. Ik sta graag ten diensten van andere mensen op velerlei gebied. Ik bied graag een helpende hand, niets is onmogelijk overal is wel een oplossing voor. De zorg voor mensen had een speciale aantrekkingskracht. Vanaf jonge leeftijd ben ik al actief als vrijwilliger als EHBO’er op diverse evenementen. Mensen opleiden mensen aanzetten om te handelen is mijn doel. Het is zeker spannend en soms weet je niet wat je moet doen maar in geval van nood kun je altijd 112 bellen.

 

Gecertificeerd instructeur NIBHV, Oranje Kruis, Rode Kruis, NRR & ERC.

De missie

De mensen die zich aangemeld/aangewezen zijn als BHV’er in een organisatie hebben de taak om de tijd tussen de aanvang van het incident en de aankomst van de hulpdiensten te overbruggen. Het is niet altijd moeilijk maar soms wel spannend. Soms weet de BHV’er het niet maar vaak zijn het meerdere collega’s die samen de hulp bieden. Dan wordt het makkelijker en weet men veel meer. Samen kom je altijd tot een goed resultaat. En dat is het punt waarop ik probeer praktische oplossingen te bieden.

Altijd hetzelfde…
Mijn ervaring is dat de BHV altijd hetzelfde is. Dat klopt, ook al is het vaak hetzelfde, beheerst het overgrote deel van de mensen niet de eenvoudige handelingen. Dat is natuurlijk begrijpelijk omdat men er maar een keer per jaar weer bewust van wordt gemaakt.

BHV wordt door vele bedrijven als een sluitpost gezien. Het is omdat het moet…

BHV is niet alleen maar mensen opleiden, maar ook mensen bewust maken van de verschillende risico’s die men loopt. Het is altijd een uitdaging om mensen er bewust van te maken dat een BHV training meer is dan een stabiele zijligging, een reanimatie of een brandje blussen. Het is ook een gedragsverandering. Het is niet alleen dat een BHV’er zich ten dienste stelt van zijn collega’s maar er ook nog voor zorgt dat deze collega’s geholpen en gehoord worden bij een calamiteit. Van een pleister tot een ernstig ziekteverschijnsel. En soms ook nog een beginnend brandje moet blussen. Een BHV’er doet het niet voor zichzelf maar voor andere mensen te helpen in geval van nood. En dat is net waar mijn uitdaging ligt, niet alleen zorgen dat cursisten weten hoe ze een bepaalde handeling moeten uitvoeren, en nee het hoeft niet altijd volgens de boekjes het moet praktisch zijn. De boekjes dat is de basis. Of het nu Rode Kruis, Oranje Kruis of NIBHV is het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer. De EHBO/BHV-er moet iets doen. Durven te doen en het gaat zelfs verder collega’s bewust maken en aanspreken op hun gedrag m.b.t. veiligheid in de breedste zin van het woord. De BHV’er werkt mee aan een veilige werkomgeving. En dat is dus niet alleen maar voldoen aan regel- en wetgeving. Sommige ongevallen of incidenten kun je niet voorkomen maar wel de schade beperken. En dat is juist dat punt waar ik graag op verder door ga. Praktisch en realistisch.

Ik deel graag kennis. Ik houd mijn kennis actueel en gevarieerd door veel te lezen en te praten met collega’s. Ik weet niet alles, weet ik het niet dan heb ik wel mijn contacten om een juiste antwoord te geven.